Uusi vuosi – uusi elämäkö? Taas.

Vuoden lähestyessä loppuaan moni tähyää jo uuden vuoden puolelle ajatuksenaan kehittää itselleen tuolloin viimein se selkäranka ja ryhti, jota terveiden elämäntapojen ylläpitäminen vaatii. Tämä aihe on läsnä lähes jokaisessa kahvipöytäkeskustelussa, etenkin tänä vuodenaikana kun jokaisen työyhteisön kahvipöytä peittyy lahjakonvehteihin.

Lähes jokainenhan kykenee aloittamaan elämänmuutosprojektin mallikkaasti ja tehokkaasti. Mutta mitä sitten tapahtuu? Miksi joku onnistuu ja joku toinen puolestaan kompuroi jo alkumetreillä? Vastauksia on varmasti useampia kuin yksi, eikä syyn tiedostaminen välttämättä kanna yhtään pidemmälle.

Tärkeämpää olisi mielestäni siis pyrkiä vastaamaan kysymykseen ’miten?’. Eli miten pidetään ryhtiä yllä ja estetään ettei elettävä elämä tule elämäntaparemontin tielle? Tai toisaalta, ettei ylirasitustila vaani seuraavan nurkan takana?

Muutama erittäin varteenotettava vinkki tähän aiheeseen liittyen osui silmääni Janne Viljamaan kirjoituksesta ’Huulivoimaa’ (K&F 8/2012). Omaa suodatintani käyttäen poimin sieltä mielestäni parhaat palat ja kokosin alla olevan listan.

Elintapamuutoksen aloituksen, toteutuksen ja ylläpidon TOP 5:

1. Armo.

Älä muuta koko elämääsi kerralla. Jos sinulla on vaikea vaihe elämässäsi; lapset valvottavat, avioero tai muuta surua, älä laita itseäsi liian koville. Vaikeissa elämänvaiheissa pidä saavutettua tasoa yllä esimerkiksi treenaamalla kerran viikossa ja ala kiristää ruuvia kun aika on kypsä.

2. Riittävä lepo.

Stressi tarkoittaa epätasapainotilaa omien voimien ja vaatimusten välillä. Anabolinen tila, jossa elimistö palautuu treenien välillä, muuttuu lihaksikkaammaksi ja voimakkaammaksi, vaatii stressin hallintaa, riittävää unta, säännöllisiä ja ravitsevia aterioita ja koti- ja työpaineiden minimointia. Ja kehitys tapahtuu treenien välillä. Ei treenatessa. Liian tunnollinen harjoittelija ei osaa kuunnella kroppaansa. Tyhmä betonimuurin läpi puskeminen johtaa ylikuntoon, jonka merkkejä ovat mm. jatkuvasti kipeät lihakset, pysähtynyt kehitys, univaikeudet ja yleinen ahdistus.

3. Uusien tapojen opettelu ja itsesi haastaminen asiantuntevassa ohjauksessa.

Tee harjoittelusta vähitellen elämäntapa. Nice things come in small packages. Eli vaiheittain kohti uutta elämäntapaa; ensimmäinen puoli vuotta on haastavin vaihe treenaajalle. Kun on jaksanut käydä kolmesti viikossa treenaamassa raskaan ja fiksun perusohjelman mukaan, alkaa pohja olla rakennettu ja voit alkaa haastamaan itseäsi yhä enemmän. Kun treenaat suunnitelmallisesti, kovaa ja itsesi haastaen, pysyt henkisesti vireänä ja jaksat antaa kaikkesi joka treenissä.

4. Pysy perusasioissa ja aseta treenille aikaraja.

Kyykky on epämukava liike, kuten maastavetokin, mutta oikeanlainen kipu näissä liikkeissä tuottaa sinulle enemmän tuloksia kuin mikään muu harjoitus. Ota treeniin aikaraja; kolmea varttia kauempaa ei tarvitse treenata. Treenin tuottama testosteroninpurskaus on huipussaan n. puolen tunnin päästä treenin alusta ja määrä laskee dramaattisesti kolmen vartin jälkeen. Erityisesti naisille tämä on tärkeää, koska testosteronia erittyy naisilla vain kymmenesosa miehiin verrattuna. Ota hyöty raskaasta, oikein suoritetusta treenistä, juo palautusjuoma ja mene kotiin lepäämään. Elämää on salin ulkopuolellakin, usko pois.

5. Hymyä!

Harjoittelu on kivaa. Älä tee siitä tuskaa liiallisella ryppyotsaisuudella.

Viimeiseen kohtaan allekirjoittanut lisäisi mieluusti myös ruokajutut. Syömisestä ja pelkästä ruoan ajattelustakin saadaan hyvin nopeasti turhan tuskallista, kun homma menee liian tiukkapipoiseksi. Rennon määrätietoinen syöminen sallii tietyn pelivaran – joka suuntaan – ilman että kokonaisuus keikahtaa päälaelleen.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s