Back to basics.

Joulu tuli ja meni. Ihan kuin aiempinakin vuosina. Viikkojen, jopa kuukausien haloo etukäteen ja…. nyt se on jo ohi. Näinkin pikaiseksi toimitukseksi joulu on kuitenkin vaikuttavaa aikaa; Joillekin tämä paripäiväinen pyhä saattaa nimittäin tuoda mukanaan useiden kilojen pöhön ja ähkyn, siihen päälle mättömorkkiksen ja viimein armottoman taisteluvimman: ”Huomenna aloitan (taas) uuden elämän!”.

Tasitelutahto on hyvä! Kunhan opit suitsimaan sitä oikeaan suuntaan. Tässä hommassa auttaa (tutkimustenkin mukaan) maltti; pienet muutokset elämäntavoissa saavat pitkällä tahtäimellä isoja asioita aikaan, liian isot harppaukset johtavat helposti epäterveellisen jojoilun harhapoluille.

Mihin muutoksiin panoksensa kannattaa sitten satsata? Millä saa eniten rahalle vastinetta? Tässäpä muutama elintapamuutos ja niiden painovaikutukset yksittäisinä painonhallintatoimenpiteinä vuotta kohti (reilusti ylipainoisella henkilöllä):

1. Kasvisten ja marjojen lisääminen ruokavalioon (vähimmäissuositus on 500 g päivässä, eikä ylärajaa oikeastaan ole). Vaikutus painonpudotukseen vuositasolla yli 10 kg. Vaikkei painoa olisikaan pudotettavana, on kasvisten ja marjojen sisältämät superravinteet ihan jokaiselle tarpeellisia ja suositeltavia!

2. Ateriarytmin tasaaminen 2-4 tunnin välein tapahtuvaksi. Vaikutus painonpudotukseen vuositasolla yli 10 kg. Tässä kohtaa on tietysti selvää, että on myös jonkinlaista merkitystä sillä, mitä 2-4 tunnin välein puputetaan. Painonpudotuksen lisäksi tasainen ateriarytmi tukee lihaksiston ja suorituskyvyn kehitystä ja nopeuttaa palautumista liikunnasta.

3. Runsaskaloristen juomien karsiminen ruokavaliosta. Vaikutus painonpudotukseen vuositasolla yli 5 kg. Sokerilitkuilla ei vielä tähän päivään mennessä ole osoitettu olevan kenellekään merkittävää terveydellistä hyötyä, joten näitä ilman pärjää vallan mainiosti kuka tahansa!

4. Herkkujen syönnin kohtuullistaminen (ei siis kieltäminen täysin!). Vaikutus painonpudotukseen vuositasolla 4-5 kg. Totaalikieltäytyminen tämän päivän runsaan tarjonnan keskellä vaatii puritaanista itsekuria, jonka terveellisyydestä ei ole minkäänlaisia takuita. Löysätään vähän pipoa ja keskitytään olennaiseen; elämään.

5. Liikunnan lisääminen. Vaikutus painonpudotukseen (ota ja kauhistu!) 0-3 kg. Erityisesti tämä kohta listasta vaatinee hieman avaamista; Yksittäisenä toimenpiteenä liikunta ei siis tutkimusten mukaan ole vaikuttava tapa pudottaa painoa, mutta se auttaa ylläpitämään ruokavaliolla saavutettua ihannepainoa sekä ennaltaehkäisemään vuosien saatossa salakavalasti tapahtuvaa painonnousua. Lisäksi se auttaa säilyttämään lihasmassaa painonpudotuksen aikana, mikä on elintärkeää kehon aineenvaihdunnan ja hormonitasapainon ylläpitämiseksi.

Ilman lihaksia on vaikea ylläpitää kehon kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia. Erityisesti siis lihasmassaa ja -voimaa parantava liikunta on ehdottomasti satsauksen arvoinen! Ja oli lajivalintasi mikä tahansa, kunhan se vain on itsellesi sopiva ja mieluinen, antaa se lisää virtaa arkeen ja lukuisia ’voittaja fiilis’ -elämyksiä!

Summa summarum: Valitse pari pientä elintapamuutosta, joita kykenet ylläpitämään arjessa tästä tulevaisuuteen. Etsi itsellesi mieluinen tapa kehittää ja ylläpitää lihaskuntoa ja yleistä suorituskykyä – yksin tai yhdessä jonkun samanhenkisen kanssa. Ennen kaikkea, nauti matkasta! Tässä ja nyt.

Image

Perheellisen on joskus käytettävä hieman luovuutta riittävän liikunnan toteutumiseksi.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s