Valmentaja-äM testaa: CrossFit osa 2

Näin!

CrossFit Level 1 Trainer -koulutus tentteineen on nyt takana. Lupasin jatkoa ensimmäisen kurssipäivän analyysille. Tässä tulee.

Toisen päivän anti selvästi nosti omaa spirittiä koulutuksen loppua kohden, vaikka viikonlopun univelka yritti tehdä päinvastaista; outo sänky, väärä tyyny, paljon vastaanotettua tietoa edellispäivänä, aavistuksen liian myöhäinen illallinen… noh, te tiedätte. Eiliseen verrattuna mieli alkoi selvästi harhailla epäilyksestä innostukseen. Hetken ihmettelin: Mitäs nyt tapahtuu? Ja sitten annoin mennä vaan. Seuraavassa pitkä selostus siitä mitä tapahtui.

Päivän aloitti luento ja demo jäljellä olevien crossfitin perusliikkeiden osalta. Kouluttajatiimi teki tämän jälleen hyvin johdonmukaisesti ja selkeästi. Pienryhmäharjoittelu samoista tekniikoista seurasi luentoa. Oma kotiryhmäni sai opettajakseen tällä kertaa viikonlopun pääkouluttajan, Jami Tikkasen. Tämän viikonlopun perusteella kokonaisuutena (teoriatietämys, ulosanti, ohjaustaidot, omistautuneisuus) arvioituna ehkä paras kouluttaja johon minä olen törmännyt. Ja olen kuitenkin aika monta koulutusta ja kurssia kolunnut läpi. Opetus oli selkeää ja hands-on-tyyppistä. Ja ajattelin: Hei, minähän alan lämmetä tälle touhulle! Nämähän oikeasti h a l u a a ja o s a a opettaa tekniikkaa. Takataskut repeää kaikista niistä nikseistä joita pelkästään tästä pienryhmäharjoituksesta otin mukaan!

Päivän harjoituksessa (WOD) oli vuorossa 7 min aikasarjan tekeminen kurssikaverin ohjatessa tekniikkaa, eli sekä oman suoritus- että opetustekniikan hiomista suhteellisen intensiivisessä harjoituksessa. Oma suoritus oli koko joukon naisista yllättävän hyvä ja kurssikaverin vielä antaessa hyvät arvostelut opetustaidoista ei univelat enää tuntuneetkaan niin pahalta.

Seuraavaksi vuorossa oli tempaustekniikan pilkkominen osasuoritteisiin, näiden harjoittelu ja yhdistäminen kokonaiseksi tempaukseksi. Koko kurssiryhmä jaettiin kahtia eli opetettavat ryhmät olivat isoja. Silti kouluttajat suoriutuivat tästä moitteettomasti johdonmukaisella ja lähes armeijamaisella tyylillä. Me like! Hieman hämmentäviäkin tekniikkapainotuksia sopi toki mukaan, mutta vivahde-erojahan on aina, riippuen keneltä kysytään. Yleensä päämäärä ja lopputulema on kuitenkin sama. Eivätkä nämäkään painotukset omaa tekemistä huonontaneet, päinvastoin. Eli ei muuta kuin ”Down… Ready…. Snatch!”.

Käytännöntäyteistä päivää jatkoi strict (ota ja hämmästy!) muscle-up ja sen progressiot. Tässä osiossa ei itselle tullut mitään uutta varsinaisesti (eli ei, en osaa edelleenkään muscle upia), mutta ei ollut ihan väärin päästä vierestä katsomaan kun Mikko Aronpää tekee muscle upin. Niin, mehän oltiin kurssikavereita.

Päivän kaksi muuta teorialuentoa käsittelivät ravitsemusta sekä harjoittelun ohjelmointia. Ravinto-osuus oli mielenkiintoinen (niinkuin aina) vaikkei se sinänsä mitään uutta ja ihmeellistä sisältänytkään. Ohjelmointia ja skaalausta käsitellystä luennosta jäi käteen mm. seuraava, rehellisesti sanottuna itselle yllätyksellinen fakta: ”CrossFit programming is constantly varied, but not random”. Sain siis paljon työkaluja vaihtelevasisältöisen treeniohjelman suunnitteluun siten, että siinä säilyy jonkinlainen johdonmukaisuus ja idea. CrossFitissä on siis oikein toteutettuna selkeä idea. Ja taas: Me like!

Pitkän ja vaiherikkaan viikonlopun päätti CrossFit Level 1 Trainer Test, jonka entinen hikari suoritti yllättävän tyynesti. Homma hanskassa, eikä hanskatkaan pahasti hukassa. Kokeen jälkeen viikonlopun pääkouluttaja Jami Tikkanen veti kätevän ytimekkäästi yhteen kurssin sisällön ja idean sekä muistutti siitä että valmentajalla on valtaa vaikuttaa ihmisten elämiin ja että sen vallan mukana tulee tietty vastuu. Osallistujia kehotettiin myös harjoittelemaan omia liiketaitoja ja ohjaamista vaikka kaveripiirissä, ennenkuin ryhdytään tarjoamaan CrossFit -valmennusta laajemmin. Viisasta.

Kuulostaako siis siltä, että olen sittenkin menettämässä sieluni CrossFitille? Ehkä. Ehkä en. Yksi asia on kuitenkin varmaa: CrossFit vei tämän matsin 6-4, hands down. Ennakkoasetelmista huolimatta. Mitä siitä jatkossa seuraa, se jääköön nähtäväksi. Ja mistä tuo edellä mainittu pistejako? Ota ihmeessä yhteyttä ja kysy!

Testiraportti on päättynyt.

20130310-224635.jpg

Advertisements

3 thoughts on “Valmentaja-äM testaa: CrossFit osa 2

  1. Hieno raportti ja kiva lukea tällaisista kokemuksista 🙂

    Pakko todeta tuohon Level 1:n ohjelmointiluentoon, että suurin osa saleista noudattaa huomattavasti monimutkaisempaa ja paljon pidemmälle suunniteltua ohjelmointia. On erilaisia kausipainotuksia, sekä progressiivisia voimaohjelmia.

    Monella salilla on erikseen voima/tekniikkaosio treenissä ennen metconia.

    • Joo siinä opintomateriaalissahan oli jo vähän enemmän näkökulmia ja vaihtoehtoja ohjelmointiin. Pidän kovasti tuosta tavasta koostaa treeni; valmistava lämmittely + tekniikkaosio + päivän treeni + jäähdyttely. Vaikka se on ollut iät ja ajat esim eri lajien urheiluvalmennuksen mallina on se crossfitin myötä jotenkin konkretisoitunut ja yleistynyt myös ”tavallisten” kuntoilijoiden valmennuksessa.

      Todellakin, tuo viikonloppu yllätti minut positiivisesti ja sai jonkinlaisen liekin jälleen palamaan! Kuinka iso roihu siitä tulee, se jääköön nähtäväksi.

      Ja täytyy rehellisesti sanoa, että ne itselleni vielä toistaiseksi ottamani pisteetkin alkaa kääntymään vähintäänkin tasapeliksi, mitä enemmän kuuntelen sinunlaisiasi fiksuja crossfittareita 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s