Quantified self eli itsensä ja tekemistensä mittaaminen

TLR-blogissa Marko kokoaa hyvin ajatuksia treenaamisen ym oman tekemisen mittaamisesta ja seuraamisesta. F.I.R.E. Cross Training Arenalla hyvinkin kantava ajatus kaikessa tekemisessä; kannustan jokaista keskitymään yhteen tavoitteeseen kerralla (tämä voi myös olla monisyinen tavoite, kuten suorituskyvyn tasapainoinen parantaminen) ja sitten opastan treenaamaan tämän tavoitteen mukaisesti. Treeni- ja/tai ravintopäiväkirjan pitäminen on tässä ehdoton apuväline. Sen avulla tuo Markon listaama toimintatapa (kohdat 1.-5.) onnistuu kätevästi. Itse kirjaan treenipäiväkirjaan seuraavat asiat: edellisyön unen määrä, päivän treeni(t) tai lepo, testi- tai kisasuoritukset, mahdolliset muut henkisesti tai fyysisesti kuormittavat tapahtumat, mahdolliset erityiset spiritin nostattajat.

Seurata voi, kuten Markokin kirjoittaa, mitä tahansa tekemistä jossa haluaa kehittyä, tai joka vaikuttaa johonkin muuhun tekemiseen jossa haluaa kehittyä.

Just write it down!

Totuus löytyy raudasta

Mittaatko itse tekemisiäsi jollain tavalla ja teet päätöksiä datan perusteella? Miten teet sen? Mitä se tarkoittaa:

  1. tee jotain
  2. kirjaa se ylös
  3. seuraa mitä olet tehnyt ja miten se on vaikuttanut
  4. tuunaa tekemistäsi tulosten perusteella
  5. mene kohtaan 1.

Mittaamisella voi tarkoittaa siis esim. treenipäiväkirjan pitämistä, tulosten kirjaamista ja seuraamista. Tuo quantified self on nyt pinnalla oleva käsite, ehkä siksi että nyt älypuhelinten tarjotessa jo aika hyvin puoliautomaattista tietoa vaikka juoksulenkeistä, mittaamisesta tulee helpompaa. Esim. Sports-Tracker, (tai Nike Run, Endomondo yms) joka kertoo miten pitkään juoksit, reitin, keskinopeudet yms ja ehkä myös sykkeet jos liittää sykemittarin kuvioon mukaan.

Omat kokeilut

Itse olen tehnyt tulosten seurantaa n. vuodesta 2002, eri tavoilla aina ruutuvihoista älypuhellinsovellusten hyödyntämiseen. Niistä on ollut apua kilpailuihin treenaamisessa ja treeniohjelmien suunnittelussa. Olen nähnyt miten treenimäärien muutos on vaikuttanut kisamenestykseen, minkälaisten puristusten jälkeen tulokset nousevat ja minkälaisten jälkeen ne laskevat.

Olen lisäksi datanörtti, joten kaikki uudet tavat tehdä tätä ovat mielenkiintoisia…

View original post 277 more words

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s