Mitä? Miten? Kuinka paljon? Kuinka usein? Mikä on riittävästi? Mikä liikaa? Mitä? Hä?

Saan molemmilla työkentilläni päivittäin kysymyksiä sekä treeniin että ravintoon liittyen. Luonnollista. Salimaailmassa kysymykset liittyvät useimmiten treenimääriin ja erilaisten treenien yhdistämiseen. Onhan minunkin tarjonnassani niin kahvakuulanostamista, voimaharjoittelua, kehonpainoharjoittelua, erilaisia kuntoharjoituksia ja vielä erikseen juoksua. Ajattelin siis kirjoittaa omia näkemyksiäni, joista toivottavasti on apua näitä kysymyksiä pohtiville. Omat näkemykseni on pitkälti peräisin vuosien varrella tapahtuneista erehdyksistä ja onnistumisista, ts. omista kokemuksista, mutta olen myös vuosien ajan seurannut minua viisaampien kirjoituksia asiasta (mm. Timo Haikarainen, Juha Hulmi, Charles Poliquin, John Berardi, Kaisa ja Joni Jaakkola jne)

Ensiksi: Kyykky paranee kyykkäämällä. Ihmisen perusfysiologia (harjoitusfysiologia) toimii kaikilla kutakuinkin samalla tavalla. Tämä perusfakta tarkoittaa sitä, että saadakseen aikaan tietynlaista kehitystä fysiikassa on tehtävä siihen tähtääviä toimenpiteitä, ts. voima kasvaa voimaharjoittelulla, nopeus nopeusharjoittelulla ja kestävyys kestävyysharjoittelulla. Näiden pääkäsitteiden sisälle mahtuu tietysti eri vivahteita, mutta pointti on selvä: Harjoittelun on oltava spesifiä, tavoitteenmukaista. Monilla liikkujilla on tavoitteena saada ulospäin näkyviä tuloksia, eli lisää lihasta ja vähemmän läskiä. Tässä puhutaan jo vähän monimuotoisemmasta tavoitteesta, johon kuitenkin pätee harjoittelun (ja muiden toimenpiteiden) spesifisyys yhtälailla; riittävästi rautaa ylös ja rasva-aineenvaihduntaa kiihdyttävää treenimetodia kehiin. Jäljempänä tässä postauksessa mainittavat lepo ja ruokavalio ovat tietysti tässä tavoitteessa erityisiä huomion kohteita myös.

Kohdennettuun harjoitteluun kuuluu myös harjoitusärsykkeiden riittävä kierrättäminen; jatkuvasti samoilla ärsykkeillä pommittaminen johtaa siihen, että näistä ärsykkeistä tulee keholle arkipäivää ja se alkaa tottua näihin. Kehityksen aikaansaamiseksi kehon tasapainotilaa on siis järkytettävä riittävän usein, mutta sen on tapahduttava tietyissä raameissa jotta päästään edelleen tavoitteeseen.

Oma kokemukseni ja itselläni toimiva periaate harjoittelun spesifisyydestä on seuraava: Omaa päätavoitetta (joka on hyvä pyrkiä rajaamaan mahdollisimman terävästi) suoraan palvelevaa treeniä on tultava vähintään joka kolmas päivä. Samoin lepoa. Muut, tavoitetta tukevat sekä monipuolisuutta ja virkistävää vaihtelua tuovat harjoitukset sovitellaan kahden edellisen lomaan. Näin olen itse viime vuosina päässyt huimasti eteenpäin monella fysiikan osa-alueella, aina yhtä enemmän painottaen, mutta kaikissa koko ajan kuitenkin kehittyen.

Toiseksi: Levon merkitys kehitykselle on kiistaton. Täytyy siis uskaltaa luottaa siihen, että yksi järkevä, tavoitteenmukainen treeni riittää normikuntoilijalle päivää kohden ja sitä on AINA seurattava RIITTÄVÄ LEPO. Eli kunto ei nouse tai läski lähde uuvutustaktiikalla, joka pitää sisällään useita tunteja treeniä lähes jokaisena viikonpäivänä! Lisäksi on otettava huomioon elämän kokonaiskuormitus, niin henkinen kuin fyysinenkin. Jos elämä stressaa, anna itsellesi armoa salilla ja lenkkipoluilla.

Kolmanneksi: Pitää syödä hyvin! Polttoainetta sisään ja tehoja ulos. Tästä päästään polttoainevertauskuvan avulla aasinsillan kautta myös ravinnon laatuun ja ”konespesifisyyteen”, eli mitä puhtaampaa ja omalle koneelle sopivampaa pöperö on, sen varmemmin kone toimii yskimättä. Se, mitä suuhusi laitat ei tarvitse olla peräisin perulaisilta luomuviljelmiltä tai meren syvyyksistä Havaijin ulkopuolelta ollakseen laadukasta ja sinulle sopivaa. Kunhan pyrit pitämään seuraavat periaatteet, et voi mennä kovin metsään tässä hommassa: 1) kasvikset ja marjat rulettaa, 2) rasva on ystävä, 3) suurin osa ruoasta valmistetaan itse suoraan raaka-aineista, 4) kuunnellaan kehoa ruokailun ja treenin jälkeen ja 5) tehdään korjaustoimenpiteitä edellisen kohdan viestien mukaan.

Neljänneksi: Positiiviset ajatukset eivät vie yhtään enempää energiaa kuin negatiivisetkaan ja silti niissä on vähintään tuplasti enemmän draivia. Pidä siis hauskaa. Elä. Naura. Odota elämältä ja treeniltä aina parasta.

Summa summarum: Päätä mitä haluat. Treenaa sen mukaan. Syö hyvin. Nuku riittävästi. Elä täysillä.

– äM

Image

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s