Mäkijuoksua. Miksi?

Tänään f.i.r.e.llä oli mäkijuoksutreeni ohjelmassa. Aamuyhdeksältä meitä olikin kahdeksan naista (Pojat, missä olitte!?) valmiina ottamaan mittaa sateesta, mäestä ja itsestämme. Miksi? No minäpä kerron.

Korkeatehoinen intervalliharjoittelu (HIIT) on yksi tehokkaimmista (tai jopa tehokkain) nk. cardiotreenimuodoista silloin kun halutaan mm. lisätä lihasvoimaa (ja massaa), parantaa tehokkaasti hapenottokykyä tai vaikka buustata rasvanpolttoa. Yksinkertaisin muoto HIIT-harjoittelusta on puolestaan spurttailu. Tasamaalla tehtynä alaraajojen nopeus voi kuitenkin spurttailussa nousta hallitsemattomaksi ja lopputuloksena saattaa olla venähdys tai revähdys. Tasamaaspurttailussa myös juoksuasento painuu helposti tottumattomalla kasaan, tai tekniikka muuten vain hajoaa, eikä harjoitus siten enää palvele tarkoitustaan.

Kun sitä vastoin nostetaan niin sanotusti ”tie pystyyn”, vähenee edelläkuvattujen ongelmien todennäköisyys huomattavasti. Eli ylämäkeen juostessa on voima yksinkertaisesti tuotettava ”oikeilla” lihaksilla ja riittävän ryhdikkäässä asennossa jotta ylipäätään päästään eteenpäin. Lisäksi raajojen liikenopeus hidastuu, mikä vähentää venähdysten ja revähdysten riskiä.

F.i.r.e. cross training arenalla pyritään suorituskyvyn monipuoliseen ja tasaiseen kehittämiseen. Mikä olisikaan siis parempi harjoitus ujuttaa ohjelmaan kuin mäkijuoksu, joka parantaa niin voimaa, kestävyyttä kuin nopeuttakin. Työkapasiteetin, maitohaponsietokyvyn ja sinnikkyyden parantumista unohtamatta. Ja kehonkoostumustahan lähes jokainen haluaa näin kesän kynnyksellä kohentaa. Tieteen mukaan tämä tapahtuu parhaiten voimaharjoittelun ja intervallitreenin yhdistelmällä. Mäkijuoksussa yhdistyvät molemmat. Boom!

Ellei mikään ylläolevista syistä riitä, kokeile mäkijuoksua vaikka ihan vain sen aiheuttaman endorfiiniryöpyn ja (urheilu)sankarielokuvamaisen voittaja -fiiliksen vuoksi. Se toimii aina!

Siinä siis tukku syitä pukea lenkkitossut jalkaan sateisena pyhäaamuna ja suunnata rinteen juurelle. Kiitos tytöt tsempistä (ja yllytyshulluudesta)! Ensi kerralla yksi kierros lisää…

-äM

hillsprints

Advertisements

3 thoughts on “Mäkijuoksua. Miksi?

  1. Päivitysilmoitus: Miksi juoksutekniikka- ja spurttitreeniä? | Ready, steady, let's do it!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s