Miksi opetan treenaamisen ja syömisen periaatteita, enkä kerro gramman ja metrin tarkkuudella mitä pitää milloinkin tehdä?

Koska en usko motivaation, hallinnan ja ajattelun ulkoistamiseen. Mallintamalla, matkimalla, kopioimalla ja tekemällä ”aivot-narikkaan” -tyylillä niinkuin käsketään voi varmasti saavuttaa tietyn tilan hyvinkin tehokkaasti. Mutta kuinka pysyvästi, ellei tehdyt toimenpiteet tule luonnostaan tai käytetyt työkalut sovi käteen, saatika maut suuhun?

Toimivaa on pitkällä tähtäimellä mielestäni vain se, mikä vie mielekkäällä tavalla (okei, joskus joutuu vähän raastamaankin sen levytangon alla) tavoitealueelle, ja pitää sinut siinä vielä vuoden, mieluusti useammankin jälkeen. Pelkkä ”käväisy” tavoitealueella ei riitä. Ei minulle. En siis ole kovinkaan kiinnostunut nopeista ratkaisuista tai pikakuureista mitä valmennukseen tulee. Siitä on tullut kirjoiteltua aiemminkin, mm. täällä.

Tavoitealueen koko ja reunojen joustavuus ovat myös tärkeitä tekijöitä tavoitealueella pysymiselle. Jos tavoitealue on sinulle liian ahdas, liukas tai teräväreunainen, olet pulassa. ’Ole realistinen ja armollinen tavoitealustaa luodessasi’ on minun kantani.

Yritän havainnollistaa ajatustani alla olevan kuvan avulla:

Image

Siksi siis opetan, kerron ja perustelen. En käske enkä laadi tarkkoja ainesosalistoja joka aterialle. Poikkeuksen tässä käskemättömyydessä tekee ainoastaan riittävä lepo ja palautuminen. Siinä olen hyvinkin tarkka ja vaativa.

Tällaisin ajatuksin kesäisenä lauantai-iltana.

Ensi kertaan!

– äM

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s